Var är nykteristerna?
Written by Johan on June 21, 2006 – 11:30 pmEtt inslag på nyheterna berättar om att tullen lagt beslag på mer smuggelsprit än någonsin, och Pär Nuder jublar och lovar mer pengar till verksamheten. Det är iofs bra. Smuggelspriten finansierar inte sällan värre saker än ungdomsfyllor.
Det hela får mig dock att undra över de vanliga nykteristorganisationernas moraliska indignation över öldrickandet som hör till fotbolls-vm. Rimligen har ölförsäljningen skjutet i höjden, och Systembolaget torde kunna leverera mer pengar till statskassan än på ett bra tag. Pär Nuder jublar säkert över det också, om än mer i smyg. Kanske har de som vill att vi helst skall fira med mellanmjölk kommit på en bättre plan, dock. Varför inte vänta och om några månader, när kopplingen till fotboll inte är så tydlig, komma med upprörande och skrämmande siffror som visar att alkoholkonsumtionen gått upp kraftigt i Sverige? Nyhetsmedierna lär ju inte vara sena att haka på. Minns alltså kopplingen till turneringen i Tyskland när ni ser reportagen.
Sedan kan man ju också tycka att den politiska världen inte skall ha synpunkter på myndiga människors oproblematiska drickande. Det problematiska drickandet må vara en annan sak, men i den förvirrade debatten rörs de två ständigt ihop med resultatet att den restriktiva politiken slår mot det oproblematiska och inte förhindrar det problematiska (utan kanske rentav gör situationen värre för de som drabbas av det).
Nåja. Bara en tanke.
Posted in Swedish | 7 Comments »

June 22nd, 2006 at 9:10 am
Nykterhetsorganisationerna är nog tyvärr sysselsatta med att dold lobbyverksamhet för att tvinga fram skattehöjningar. Man skulle önska att de själva arbetade för sunda relationer till alkohol istället. För det är nog vad vi behöver i det här fallet; mer av sunda relationer snarare än förbud och skattehöjningar.
June 26th, 2006 at 11:37 am
Fri införsel och öppna gränser? My A-s! 70 nummers väntan på bolaget vid DN-skrapan, bara för att se Dwight Yorke spela skjortan av grabbarna. Mer införsel skulle minska köerna, det blir som negativ trängselskatt, eller ska vi kalla det biertull?
Sen finns det ju en social sida av det hela också. Men där har väl inte nykterhetsrörelsen så mycket att hjälpa till med. Det är svårt att hjälpa någon ur skiten om du inte ens vet hur det smakar. Att dra in någon i problem är desto lättare – en missionär kan hjärntvätta den som inte kan något om Jesus. Men att ateisten botar fundamentalisten? I nästa liv, kanske.
June 26th, 2006 at 11:47 am
Jag vet inte om jag uppfattar din poäng rätt Thomas, men jag anar att vi är rätt överrens. Jag saknar alltså inte nykteristerna i debatten, jag mest undrar var de har tagit vägen. Men Carl-Robert har kanske rätt i det, och definitivt rätt i sin andra poäng.
June 27th, 2006 at 11:10 pm
En av mina egna små personliga teorier (och jag har inga belägg för den) när det gäller det här är att nykteristerna syns mindre eftersom kyrkan, inte minst frikyrkorna, har fått än mindre roll i samhället än för bara 20 år sedan. (Om det sedan är bra eller dåligt är en helt annan diskussion) Nykterhetsrörelsen och frikyrkorörelsen har ju haft ett nära förhållande under nästan alla år. Kyrkorna har färre besökare och församlingarna mindre pengar att ge till nykterhetsrörelsern. Jag tror inte att kyrkorna har hängt med riktigt, man har brist på idéer att marknadsföra sig själv, inte minst när det gäller nykterhetsrörelsen. Brist på bra förebilder som syns i media nog en annan anledning. Hur man skapar opinion i Sverige idag skiljer sig ju en del från hur det var på den tiden då nykterhetsrörelsen var något viktigt för Svensson.
June 28th, 2006 at 2:57 pm
Det ligger nog en del i att kyrkans försvagning även gjort nykteriströrelsen svagare. Samtidigt tycker jag — även det utan belägg — att man just därför borde kunna vänta sig att nykteriströrelsen blir mer högljudd allt eftersom den blir mindre inflytelserik. Men det kanske är fel sorts personer i den för att så skall vara fallet?
Personligen tycker jag iofs att det är skönt att slippa höra att jag kommer att förvandlas till en alkoholiserad kvinnomisshandlare för att jag tycker om att dricka öl i goda vänners sällskap, men det är iofs irrelevant i sammanhanget. Jag tycker också att det är skönt att de så kallade folkrörelserna långsamt dör ut.
Kyrkornas problem — eller åtminstone svenska kyrkan — uppfattar jag som varande att den knappt vågar vara kristen alls. Istället tycks ju främsta målet vara att uppträda som PK-moralens, och den goda socialdemokratins, väktare. Det är trist, tycker till och med icke-religiösa jag.
June 28th, 2006 at 6:44 pm
Johan, varför skulle du bli en alkoholiserad kvinnomisshandlare enbart för att du tycker om att dricka öl med dina kompisar. Visst är det så att det finns ett samband med alkohol och misshandel i allmänhet och kvinnofridskränkning i synnerhet. Men det är ju också så att de allra flesta kvinnofridsbrott, sker i hemmet, där det inte finns vittnen eller väldigt unga sådana, av en person som står kvinnan nära. Alltså inte på krogen tillsammans med kompisarna. Sedan är det ju inte mängden alkohol som avgör om man har alkoholproblem eller inte, utan hur man kan handskas med spriten och till vilken person man blir när man är påverkad.
När det gäller nykterhetsrörelsen så tror jag att de har hamnat i en nedåtgående spiral. Det finns få aktiva ungdomar inom den rörelsen (och de som är aktiva är det mest för aktiviteternas skull och inte för att “missionera”) och då blir det svårt att sprida intresset till andra ungdomar. Det är inte inne att vara nykterist idag och de få lobbyister som finns tystas snabbt ned i mediabruset.
När det gäller kyrkorna så håller jag med dig när det gäller stadskyrkan. Frikyrkorna däremot verkar gå och rakt motsatt håll och kan lätt uppfattas som för rigida, extrema och sektlika. Jag förstår deras önskan att vara tydlig med att det är skillnad på Svenska kyrkan och frikyrkorna. Men sättet de visar det på skrämmer nog fler än de lockar….
June 29th, 2006 at 10:27 pm
Åh, jag menade inte att jag själv trodde att jag skulle bli det. Snarast tvärtom. Tanken var att — måhända litet överdrivet — ironisera över hur det ibland kan låta.
Även om jag egentligen inte vet så mycket om hur det brukar låta från frikyrkligt håll (då de så gott som aldrig syns i debatten) så skulle jag nog tro att du har rätt. I ett land med en så traditionellt kollektivistisk kultur som den svenska tror jag dessutom att de lider av det betraktas som litet suspekt med frikyrkor öht.